KILIMANJARO

Såhär fin (eller ännu bättre) utsikt har vi varje dag!!

BUILDING

Såhär ser det ut när vi bygger!! Jag är på förberedelseskolan från 8/9-12 och sen åker vi direkt till denhär skolan och hjälper till så gott vi kan till typ fem på eftermiddagen. Det ska bli en Primary School så att KYGN kan ha kvar barnen istället för att skicka iväg dom till lokala skolor som inte är lika bra och där dom oftast blir utstötta. Det är väldigt kul och det känns bra att hjälpa till med något som man verkligen ser går framåt (även om det är i africa-time så allting tar huuuuundra år). Men förhoppningsvis kan jag visa bilder på ett ännu mer färdigt hus i december!

MRUNGO

På helgerna här brukar vi alltid åka på någon utflykt. Förra söndagen var vi i Mrungo och badade i vattenfall, fick en guidad tur i en liten pygme-by, gick i (typ) djungel och kröp i en jätteliten, jätteläskig grotta med fladdermöss.  Så bra dag! Denna helgen hade vi Awesome Friday i fredags för att fira att Sus och Fie, två danska tjejer, var hemma igen efter att ha bestigit Kiliminjaro (är så imponerad!!!). Vi är sju svenskar på hostelet just nu och vi fixade en 5-kamp i fredags som blev hur rolig som helst och sen gick vi ut. I lördags åkte jag, Josefine, Jacob och Johanna till Arusha som är en lite större stad två timmar härifrån för att gå på Massai-marknad. Arusha är inte alls lika mysigt som Moshi men det var kul att se och marknaden var jättebra, men jag tog inte med mig kameran för det är så sjukt hög stöldrisk där. Och idag har vi bara legat vid poolen hela dagen. Nu sover hela hostelet så jag ska också lägga mig tänkte jag. Det tar typ hundra år att ladda upp bilder men nästa gång kommer det lite från skolan som jag är med och bygger på tisdag, onsdag och torsdagar. Natti!

KYGN - FÖRSTA DAGEN

Första dagen jag var på KYGN mätte och vägde vi alla barnen, dom gör det en gång i månaden. Och så fick alla barnen varsitt nytt ombyte och nya underkläder. Jag var inne i klädrummet och fick välja outfits tillsammans med barnen, hur kul som helst, speciellt eftersom dom blev så glada.

HONEY BADGER

Såhär gött hade vi det i lördags. Det är en annan volontär/hjälp-organisation, Honey Badger, som har en pool som man kan åka till. I söndags var vi i Nrungo och badade i vattenfall och kröp i grottor och idag har jag varit på KYGN igen, så bra projekt!! Ska dit imorgon med och då ska vi hjälpa dom att bygga på en ny skola så att barnen kan fortsätta där efter förberedelseskolan. Kramar.

SAFARI

Safari var verkligen hur häftigt som helst. Det var något fel med min kamera under alla dagarna (bra där johanna, men den gör så ibland, tror att jag har fixat den nu) men jag fick låna Carolines digitalkamera så jag har lite bilder i alla fall, Och går ni in på oohafrica.blogspot.com så finns det fler och bättre! Anyways, det var grymt, vi såg massa djur, sov i tält och åt sjukt god mat. Vi hade med oss en guide/chaufför och en kock överallt och så satte vi upp tältet på nya stället varje natt. En natt vaknade vi av lejonvrål, en kväll kom en elefant in på campingområdet och åt upp ett sällskaps frukost och en natt var det så kallt att man inte kunde röra sig en millimeter när man väl hade bäddat in sig ordentligen. Vi hade i alla fall jättekul!!

13 SEPTEMBER

Hej fina.

Jag har fortfarande träningsvärk efter att ha byggt en dörr, grävt hål, hackat sönder stenar och burit stolpar i måndags. Och jag har konstiga röda bett/utslag i pannan. Annars är allt bra! I måndags var jag på Kili Kids, projektet där jag egentligen skulle jobba, men där planterar och bygger man mest och leker med barnen en liten stund på eftermiddagen när dom är hemma från skolan, så jag kände att det inte riktigt var min grej. Så nu har jag varit på ett annat projekt i två dagar istället, Kili Young Girls In Need, en förberedelseskola med 80 barn från två till sju år. Världens gulligaste!! Så jag hoppas att jag får stanna där.

Det är väldigt många som åker hem och många nya som kommer till Hostelet nu så igår var vi ute och åt alla tillsammans, för att säga hej och hejdå typ. Vi fick asgod mat, en afrikansk trum- och dansuppvisning och så var vi tvungna att dansa själva också såklart. Det var kul!! Lovar lite mer bilder härifrån och på söta barn såklart. Men nu ska jag sova, imorgon är det art- and sports-day så vi ska måla med fingerfärg och leka lekar med 80 barn, blir kul!

Nattinatti!

HÄR BOR JAG

Har inte tagit några bilder inne på själva Hostelet, men såhär ser utsidan ut. Jag har flyttat ut i ett av tälten (det som är längst bort på sista bilden), så himla mysigt!! Har köpt eget internet nu också, så gött!

JAG LEVER

Har verkligen kastats in i allting här och inte riktigt fattat att jag är i Afrika än tror jag. Safarit var hur grymt som helst!!! Nu har jag börjat bo in mig på hostelet lite, jättemysigt! Delar rum med en svensk tjej, en amerikansk tjej och en australiensisk kille. Jag tror att vi är runt 25 personer som bor här, men just nu är det många som åker och kommer och eftersom jag kom sent på kvällen och åkte tidigt på morgonen så har jag inte riktgit koll på allt ännu. Imorgon ska jag fixa eget internet och ett tanzania-nummer. Och så är imorgon första dagen på barnhemmet! Nu ska jag lägga mig i solen och försöka få lite färg, det går jättelångsamt eftersom det fortfarande är vinter här... KRAM

HEJDÅ HEMMA HEJ TANZANIA

HEJDÅ SVERIGE

Om sju timmar flyger jag!!! Resfeber! Men allt är packat och klart och jag ska sova sista natten i min bästa bästa säng. Jag är framme i Tanzania imorgonkväll och på tisdagmorgon åker jag direkt iväg på Safari med fem eller sex andra volontärer som bor på Hostelet. Vi kommer vara borta i fem dagar så jag börjar inte jobba förräns nästa vecka. Och då kommer jag få internet till min dator, ett tanzania-nummer till min telefon och förhoppningsvis börja känna mig lite mer hemma. PUSSOCHKRAM TILLS DESS!!